Skammen

Jag minns att jag skämdes.

För att jag var ful. För att ingen ville vara med mig i skolan. För att pappa drack. För att vi bodde i en andra klassens förort. För att jag hade ärvda, omoderna kläder. 

För att min pappa ringde hem en dag när han var full och sa

”Jag vill ligga med dig.”

Explore posts in the same categories: personligt

Etiketter: , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

2 kommentarer på “Skammen”

  1. Soldotter Says:

    Beklagar din pappas litenhet.
    Tyvärr är sådant mycket vanligare än vad vi trott.
    Hemskt, men sant.
    Och det är de utsatta som måste lära sig gå vidare.
    Å andra sidan så är det förövarna som ska leva med sina missdåd och det måste trots allt vara värre…

  2. avgrundsdjup Says:

    Soldotter! Jag kan bara instämma – han är en liten människa. Men jag vet inte vad som är värst – att gå vidare som utsatt eller förövare – kan bara filosofera över det, eftersom jag ”bara” har erfarenhet av den ena rollen. Min pappa tycks förtränga och förvränga på ett sätt som får mig att undra om han verkligen förstår hur mycket skada han har gjort. Jag vet faktiskt inte. Man måste vara ganska sjuk för att inte ha spärrarna som från början gör att man inte utsätter någon för övergrepp – då kanske man inte heller förstår som vanliga människor? Inte sagt för att försvara honom på något sätt – mer i vanmakt, jag vill att han ska ha det jobbigt, att han ska få ångra. Att det inte bara är jag som lider. Samtidigt som jag ju förstår att det inte på något sätt påverkar min situation egentligen.


Kommentera

