Oskyldiga barnlekar?

Jag minns inte hur gammal jag var – hela min uppväxt är så – jag kan inte sätta de få minnen jag har i kronologisk ordning, vet inte när saker hände – men jag var hos en dagmamma. Två andra barn var där – en pojke och en flicka. Jag tror att flickan var dagmammans dotter, men jag är inte säker. 

En lek återkom och jag hatade den. De andra två barnen byggde en koja, en knullkoja som de kallade den. Pojken klädde av sig och så skulle han ropa in en av oss flickor. I kojan tryckte han sin lem mot naveln eller underlivet på mig. Jag vet inte vad jag tyckte var värst – att han ropade på den andra flickan oftare och jag kände mig bortvald, eller när han väl kallade in mig och jag var tvungen att delta. Jag minns att han sa att det var bra, för ”då behöver vi inte knulla när vi blir vuxna”. Jag kan fortfarande höra orden, så många år senare.

Jag vet att barn leker lekar med sexuella inslag. Jag vet att det är ”normalt”. Men om man inte vill och mår bra av det som sker, ska man kunna berätta det, det ska finnas en vuxen som hör och ingriper. 

Jag kände bara skam. Jag är nästan säker på att dagmamman visste vad som pågick – hur skulle hon kunna undgå? Men eftersom hon aldrig förhindrade leken, kände jag inte heller att jag kunde berätta för min mamma – ett barns logik. Det var för skamfyllt – jag hade ju deltagit.

Explore posts in the same categories: personligt

Etiketter:

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

6 kommentarer på “Oskyldiga barnlekar?”

  1. Soldotter Says:

    Jag vet…
    Har deltagit själv…
    Så fyllt av skam.
    Mitt eget barn gick även han igenom sin period och jag larmade på dagis och de sa att ”det är fullt naturligt, det skadar bara om vi drar upp det som något han bör sluta med”
    Ja, så olika kan man se på det hela.
    Jag valde att tro på dem.
    Hoppas det inte var fel den gången.

  2. avgrundsdjup Says:

    Soldotter! Jag tror att mycket handlar om vad man har i bagaget. Ett tryggt barn kanske kan och bör göra de här erfarenheterna. Jag var inte ett tryggt barn. Du gjorde säkert rätt med ditt barn – jag tror man känner var gränserna går.

  3. Andréas Says:

    Hej tjejen,

    Du skriver så personligt, är så orädd och stark. Det tycker jag är starkt och vågat!

    Ville bara säga det.

    // A

  4. Soldotter Says:

    Jag hoppas du har rätt.
    Och det verkar så för han är trygg än idag.
    Eller idag igen ska jag väl säga, för andra saker hände på vägen så som det ofta gör här i livet.
    Jag har idag bloggat om situationer som din. Människors otrygghet och trista uppväxt.
    Och jag tänker att det viktigaste av allt är nuet och vad du vill med dig själv i ditt liv.
    För oavsett vad så kan du skapa den verklighet du vill leva i.
    Det tror jag på.
    Oavsett starten.

  5. avgrundsdjup Says:

    Andréas! Det du skriver låter fint – jag vill gärna tro att det är – eller kan bli – jag. Känner att jag går lite i försvarsläge – varför kan jag inte bara säga ”tack, det var snällt?” Jag har svårt att tro – känslomässigt – att jag kan vara bra…

  6. avgrundsdjup Says:

    Soldotter!
    Angående din son: Jag tror att det viktigaste är att aldrig sluta prata – att visa att din beredskap att lyssna finns. Det är så lätt att tystna som barn. Lättare att låta alla tro att det är ok än att vara ”besvärlig”.

    Angående nuet: Jag instämmer, nuet är viktigast. Men tyvärr kommer det gamla och hälsar på – även i nuet, hur gärna jag än vill lämna det därhän. För att komma framåt behöver jag nog gå några steg bakåt.

    Det är så mycket som behövs här och nu för att göra livet mer njutbart – trygghet, tillit för att nämna något. Hur lita på att jag duger, hur våga tro att Han finns kvar – när känslan säger motsatsen (och dessutom är ganska högljudd…)?

    Men visst vill jag tro det du skriver – och gör det också i mina ljusare ögonblick – att starten inte spelar roll, att livet blir det vi vill och gör det till.


Kommentera

