Julafton

En julafton, vilken som helst – en bok. En karta bokmärken. Något Praktiskt och Användbart. Alltid i begangnat omslagspapper. Alltid en besvikelse.

Valet av presenter reflekterade inte i första hand vår ekonomi, utan mycket mer min mammas rädsla att misslyckas – en överraskning kan slå fel. Har man inga förväntningar kan de inte splittras. Nyttigt är tryggt.

Jag ville ha Skrållan. Och fick Nettan – den billigare kopian. Hon kunde ju också prata.

Det kan låta som ett lyxproblem, men det handlar inte om sakerna i sig, det handlar om att bli sedd och tagen på allvar.

Explore posts in the same categories: personligt

Etiketter: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

2 kommentarer på “Julafton”

  1. Moddan Says:

    Oj vad jag känner igen det där. I mitt fall var det nog en kombination av ekonomi och något annat, jag har inte riktigt förstått vad än.

  2. avgrundsdjup Says:

    Moddan! Jag vet egentligen inte heller fullt ut vad det handlar om – det är min gissning att min mammas rädsla att göra fel och misslyckas ligger bakom. Vad jag däremot vet är att det inte var en ekonomisk problematik – vi hade förvisso inte någon strålande ekonomi, men det hade funnits utrymme för de – relativt modesta – önskemål jag hade. Det finns något annat här – en oförmåga att känna in vad en annan människa behöver, som även tar sig materiella uttryck. Och kanske blir som tydligast på det planet, i alla fall mest påtagligt, för ett barn.


Kommentera

