Min mamma

Min mamma känner inga gränser och är fullständigt behovsstyrd. Om hon behöver något så har hon rätt till det, och rätt – ja, det har hon hur som helst för det mesta. Och hon är bra på att meddela omgivningen det – med resultatet att hon skapar ovänner och dåliga samveten. Social kompetens som en dinosaurie på 2000-talet.

Explore posts in the same categories: personligt

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

4 kommentarer på “Min mamma”

  1. Lillmej Says:

    Oj vad jag känner igen det här….
    Och min mamma är (liksom jag) oförmögen att säga nej och sätta gränser utan hon ställer upp in absurdum (precis som jag), och har inte förstått att man FÅR säga NEJ.
    .
    Det innebär oftast att NÄR stunden kommer då hon verkligen inte orkar. Då projicerar hon ut ALLT på någon i sin närhet. Och då blir verkningsgraden enorm, för då har hon oftast lagrat på sig både ett o annat kan jag säga….
    .
    Jag tyckte ofta att det var så himla orättvist när jag blev drabbad! Jag som var äldsta barnet fick mej ju oftast en skopa eller två…suck
    .
    Idag får jag vara mycket vaksam på att inte upprepa detta beteende! Jag måste säga NEJ ofta och noga. Så fort jag missar ett NEJ, så bygger jag obehag mot den personen, det känner jag på en gång och då vet jag att jag är på fel bana. Då måste jag gå tillbaka och rätta till mitt JA till ett NEJ och då känns personen trevlig igen!
    .
    Oj va mycket det blev skrivet idag! Hoppas du orkar läsa 😉
    .
    Trevlig helg!
    Kram!

  2. Gisan Says:

    Känner igen det här från när mamma var frisk. Kramar…

  3. avgrundsdjup Says:

    Lillmej! Jag orkar läsa -fortsätt skriva! Att säga nej är viktigt. Men lika viktigt är det att acceptera ett nej och det är min mammas svaghet. Hon kan säga ifrån men har svårt att tolerera att jag avgränsar vad som är bra och rimligt för mig.

  4. avgrundsdjup Says:

    Gisan! Det finns en tröst i att andra känner igen det man har varit med om.


Kommentera

