Självförakt

Jag tycker att jag är ganska bra – i alla fall här och nu och i mina ljusare stunder. Men när jag ser tillbaka är det med förakt. Jag vill kunna se med ömhet och empati – med kärlek – på den lilla flickan jag en gång var.

Jag mår inte bra av den här dubbla självbilden. Jag tror också att jag skulle ha mer tålamod och förståelse för den andra lilla flickan i mitt liv – min dotter – om jag kunde se mig själv med blidare ögon.

Min dotter avviker också från normen – precis som jag när jag var liten – men av andra anledningar. Hon har en diagnos som inte syns på utsidan och jag kan inte alltid hantera det, utan blir otålig och irriterad.

Jag inser att man som förälder inte alltid är pedagogisk och fantastiskt, men det är just vad jag förväntar mig av mig själv. Att jag oftast faktiskt är som jag kräver räknas inte – det är misslyckandena som får ta plats.

Explore posts in the same categories: personligt

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

10 kommentarer på “Självförakt”

  1. Magnus Says:

    Tack för din kommentar.
    Vem bestämmer vad som är norm?

  2. Jerry Says:

    Det är märkligt att upptäcka en blogg med en skribent som tänker så lika som jag själv gör. Det är nästan lite läskigt… jag har varit med ett tag i bloggsvängen, men frågan är om jag någonsin på så kort tid hittat så mycket som jag så starkt känner igen mig i… byt ut flickan mot pojken…mycket spännade men som sagt, lite läskigt…

  3. avgrundsdjup Says:

    Magnus! Din fråga är relevant – definitivt. I min dotters fall är det skolan som sätter normen. Dessvärre utan att agera i enlighet med den, dvs erbjuda adekvat och tillräcklig hjälp. Jag hoppades att en diagnos var liktydig med insats – så oändligt naiv jag var. Istället används den som ett försvar för skolan när den inte räcker till, som ett kvitto på att min dotter inte behöver uppfylla lärandemålen. Uppgivenhet.

  4. avgrundsdjup Says:

    Jerry! Välkommen hem… Det är skönt att hitta andra med liknande erfarenheter och inställning till livet och människor.

  5. Gisan Says:

    Försök att inte döma dig så hårt. Du är bra som du är! Du är unik och det är din dotter med. Kramar…

  6. Ankan Says:

    Jag tror det är viktigt att kunna acceptera den man var – att liksom ”förlåta” sig själv för det man gjorde eller den man var som ung – för att bli hel som vuxen. Se på den lilla flickan med ömsinthet. Herregud, vad hon måtte ha kämpat för att överleva med tanke på det du bloggat om. Sträck ut en hjälpande vuxen hand till dig själv som barn. Ge henne i tankarna allt det som hon hade behövt: kärleksfulla tankar och omsorg.
    Hoppas du förstår vad jag menar. Kram

  7. avgrundsdjup Says:

    Gisan! Du är snäll och säger ord som jag behöver höra – och som jag någonstans också vet är sanna. Jag ÄR ganska bra, även med min dotter – men förmår inte känna att det räcker, att jag är tillräcklig. Bemötandet runtomkring min dotter skapar däremot så mycket frustration och jag tenderar till att lägga skulden på mig istället för där den hör hemma.

  8. avgrundsdjup Says:

    Ankan! Jag instämmer i det du skriver, att det är nödvändigt att försonas bakåt. Jag försöker göra det, tycka om den lilla flickan som var jag, klappa henne på kinden. Jag är på väg dit, ser henne med andra ögon idag. Vågar prata om vem jag var – och är – och hur det har format mig. Ännu ganska fragmentariskt, men ändå. Men det är inte lätt.

  9. madonnan Says:

    Hej,
    tack för ditt besök hos mig.

    Jag tror att det räcker att göra sitt bästa, att vara människa och mamma. Och det tror jag att du klarar så bra!

    Ha det fint ikväll:)

  10. avgrundsdjup Says:

    Madonnan! Jo, objektivt sett tror jag också att det räcker. Det gäller bara att övertyga den egna känslan av otillräcklighet om att den inte är adekvat…


Kommentera

