Ansvar

Jag ville sova hos en kompis, minns inte samtalet runt omkring, men jag minns slutklämmen från min mamma:

Hur tror du att det är för mig när du sover någon annanstans, då måste jag ligga med din pappa.

Så det var också mitt ansvar.

Explore posts in the same categories: personligt

Etiketter: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

10 kommentarer på “Ansvar”

  1. Neny Says:

    Oerhört korkad replik från en mor till ett barn.

  2. BJ Says:

    Otroligt dumt sagt av en mamma till sin dotter. Det måste ha känts underligt för dig som barn att höra.

  3. Lillmej Says:

    Typisk kommentar fråm en person som inte kan ta ansvar för sitt eget liv, sina egna beslut.
    Jag fick som liten skulden för att det tog slut mellan mamma och en kille som vi bodde ihop med. Hon sa att det var mitt fel att det tog slut och han flyttade. Jag var väl 13 år då.
    När jag senare konfronterade henne med detta så vägrade hon erkänna att hon någonsin sagt så….

  4. Ankan Says:

    Så hemskt! Du lilla krake! Kram

  5. avgrundsdjup Says:

    Neny! Korkad är en möjlig beskrivning…

  6. avgrundsdjup Says:

    BJ! Jag minns att jag reagerade starkt på att hon sa så. Att jag kände att hon gått för långt. Samtidigt som jag (såklart) kände att jag hade ett ansvar att vara hemma. Så här i efterhand är det uppenbart att jag fick ta för stort ansvar för sådant som jag inte hade med att göra, som var föräldrarnas ensaker.

  7. avgrundsdjup Says:

    Lillmej! Det är illa nog att ge barn ansvar för vuxnas handlande, men ännu värre att sedan förneka. Det har fått min verklighetsuppfattning att svaja mer än en gång. Så skulle min mamma också göra om jag skulle konfrontera henne med det där uttalandet. Eller så är det så ovidkommande för henne att hon verkligen har glömt det – skulle inte heller förvåna mig.

  8. avgrundsdjup Says:

    Ankan! Det betyder mycket för mig att ni alla reagerar på det jag skriver – det ger mina känslor den legitimitet som jag själv inte riktigt förmår ge dem. Jag spelar ner allt, tänker att det väl inte var så farligt trots allt. Fast min känsla säger motsatsen – men den är ju inte att lita på…

  9. Hondjuret Says:

    Sade hon så?
    Helt befängt!!! Som om det skulle vara ditt ansvar, som om det skulle vara något som öht skulle finnas i ditt medvetande!!!
    FY!!!

  10. avgrundsdjup Says:

    Hondjuret! Ja visst är det otroligt? Naturligtvis var det inte mitt ansvar, men det blev det automatiskt. Jag förstod att jag ju såklart inte kunde sova över hos kompisar i tid och otid.


Kommentera

