Livet

”Livet är ett spel med märkta kort,

ett spel du aldrig kan vinna,

denna sällsamma längtan är allt du ska finna…”

Fritt efter Peter LeMarc

Det kändes så. Länge.

Explore posts in the same categories: citat

6 kommentarer på “Livet”

  1. Hosanna Says:

    …och jag bara vägrar att hålla med Peter LeMarc om att livet skulle vara uppgjort.

  2. Hanna Says:

    Skönt att det inte känns så längre.

  3. Lillmej Says:

    Nää jag håller inte heller med den texten! För det första finns det inget som heter vinnare och förlorare, så som jag ser det. Vi har alla vår egen livsresa, och vad för en person ser ut som en vinnare, kanske går igenom ett helvete inuti, och tvärtom!
    Vi jämför ofta vår egen insida med andras utsidor, och då känner vi oss rädda och mindre värda för de andra SER så självsäkra och trygga ut. Utanpå.
    De människor som råkar ut för våra prövningar i livet är troligen de som bäst klarar av att hantera det. Vi är mognadsmässigt så himla olika på denna livsresa och var o en får de prövningar som ska ge just OSS utvecklingsmöjligheter. Därför går det inte att jämföra olika liv med varandra. Så tror jag i alla fall.
    Ha en braig dag!
    Kram!

  4. avgrundsdjup Says:

    Hosanna! Instämmer med dig – nu. Tidigare, innan jag övertog kontrollen över mitt eget liv, kändes det precis så här – som att det inte var någon idé att förändra, för att det ändå inte blev bättre. För att det jag längtade efter inte fanns – eller inte var menat för mig…

  5. avgrundsdjup Says:

    Hanna! Ja, det är oändligt skönt. Samtidigt som det är läskigt ibland – möjligheter innebär ansvar. Jag tror att det är därför en del människor undviker att se möjligheter och förändringspotential. När jag skrev in det här citatet funderade jag över när det vände – när jag insåg att det är mitt liv och att jag har möjligheter. Jag känner så nu, men jag vet inte sedan när. Kanske är det inte viktigt, men det vore intressant att veta, för att förstå.

  6. avgrundsdjup Says:

    Lillmej! Jag tolkar nog inte texten riktigt som du – jag tolkar inte i termer av vinnare och förlorare, utan mer att vinna över sig själv, över sitt eget ”öde” – kanske över barndomen i mitt fall? Och det har jag ännu inte gjort, men jag är på väg…


Kommentera

