Tyst medgivande?

En sen natt – vi pratade, nära. Men det blev inte mer. Han verkade ha svårt för närhet – svårt att slappna av och våga. Vi somnar. 

Jag vaknar av hans andhämtning, märker att han tillfredsställer sig själv. Känner en avsmak för situationen, låtsas sova. Slutligen närmar han sig mig istället – låter det ske, fast jag inte vill. Passiv, ointresserad, avvisande.

Jag sa inte ifrån tillräckligt tydligt – tycker väl kanske att jag får stå mitt kast.

Efteråt – en bismak. Men jag upprörs inte. Förväntar mig inte mer än så. Nämner det inte med ett ord. Det finns inga ord. Stänger av.  

Explore posts in the same categories: personligt

12 kommentarer på “Tyst medgivande?”

  1. Lintin Says:

    Been there, done that – got the t-shirt. Tyvärr. Förstår inte vari tjusningen ligger när folk har sex med någon som inte har sex med dom, någon som ligger där kall och stel som en död. Kanske är de flesta män i hemlighet nekrofiler? Eller så handlar det bara om makt, som vanligt…

  2. avgrundsdjup Says:

    Lintin! Jag vet inte heller. Valde att tolka välvilligt, att han inte förstod att jag inte ville, men jag vet inte – är det inte att idiotförklara honom, att stämpla honom som fullständigt känslolös? Fast å andra sidan är det väl kanske precis det han själv gör genom att agera så…?

    Jag kan fundera över varför jag tillät det, varför jag inte protesterade – är det fult att säga nej? Förtjänar jag inte att ha en avvikande åsikt?

  3. Soldotter Says:

    Vi är nog många som har liknande erfarenheter.
    Levde i 8 år med en sexmissbrukare.
    Blev till slut trött på att han alltid ville och det slet på relationen.
    Och insåg alldeles för sent att det var sexmissbrukare han var…
    Levde en annan period med en man som våldtog mig gång efter annan.
    Så här i efterhand kan jag undra över varför jag ens släppte in honom igen. Och igen. Och igen.
    Jag som faktiskt tyckt mig ha gott självfötroende länge och ändå lät jag mig behandlas så?
    Jadu…
    Det är bra att du tänker igenom de här tokiga situationerna ordentligt, då aknske du slipper upprepa dem.
    Du är värd SÅÅÅÅ mycket mer.
    Tro mig.

  4. Malin Says:

    Soldotter: Jag har en idé om att det många gånger även är personer med bra självförtroende som behandlas illa, och som accepterar att bli behandlade så. Självförtroende är inget som förhindrar utnyttjande, utan ibland kanske till och med tillåter.

    Förstår du vad jag menar?

    Avgrundsdjup: En av de klokaste männen jag har lärt känna sa att jag aldrig ska vara rädd för att säga nej. Det är något som jag kan applicera på de flesta situationer i mitt liv. Var inte rädd du heller.

  5. Lillmej Says:

    hmmm funderar och funderar….
    Jag har också bekymmer…Med mig själv….
    Jag VILL inte säga nej. Jag önskar att jag ville det. Det skulle ge mig mer trovärdighet om jag inte alltid ville liksom…
    Jag tror att jag går igång på att han vill ha mig. Och alltså vill jag jämt när han vill….
    Men är det verkligen så att jag vill? Eller är det inte så att jag blir så smickrad av att han vill ha mig så att jag börjag vilja fast jag egentligen inte ville…..?
    Usch va snurrigt det här är….

  6. avgrundsdjup Says:

    Soldotter! Det finns något overkligt i att hamna i en situation som den jag beskriver ovan – paralleller med när jag var liten. Man får inte behandla andra så – alltså inbillar jag mig? Eller något i den stilen. Eller så är det min världsuppfattning som är skev – om någon gör så är det förmodligen ok…?

    Jag vet naturligtvis att det inte är acceptabelt, men känslan trilskas än en gång.

  7. avgrundsdjup Says:

    Malin! Jag behöver definitivt öva mig i att säga nej – är alltför undfallande. Ett steg i rätt riktning är att jag nu lever med rätt man, som inte behandlar mig på ett sätt som kräver många nej. Men ibland – även om det är småsaker i sammanhanget och i relation till tidigare – skulle jag behöva det. Och vågar inte av rädsla att inte duga, att vara besvärlig – och som yttersta konsekvens bli lämnad…

  8. avgrundsdjup Says:

    Soldotter! Ett tillägg: Jag tror också att det finns något av att ge andra tolkningsföreträde även här – om motparten tycker att det är ok så gör jag det också, någonstans. Även om jag i efterhand ser hur absurt det är. Eller så är det rädslan att bli lämnad?

  9. avgrundsdjup Says:

    Lillmej! Det där känner jag igen. Så himla väl. I mitt fall tror jag att har varit en kombination av att vara till lags och bli smickrad och inte våga vilja annorlunda.

  10. Molly Says:

    Jag hade nog kunnat bli både äcklad och arg om jag märkte att min partner tillfredsställde sig själv medan jag sov. I synnerhet om det var någon som jag inte känt så länge.

    Och jag tycker faktiskt att man ska märka om den man har sex med inte vill. Om han hade varit lika passiv och avvisande, hade du kunnat försöka ha sex med honom? Jag tror inte det. Friska, empatiska, smarta människor har inte sex med folk som inte verkar intresserade och till och med är avvisande! Då frågar man såklart om det känns dåligt och om man ska sluta!! Har också varit med om situationer där killen jag haft sex med antingen har förstått att situationen varit jobbig för mig, men ändå fortsatt, eller inte förstått det (och därmed varit en riktig idiot).

    Nu kanske jag låter lite väl hård. Kände igen mig så mycket bara. Och tycker inte att någon ska utsätta dig för hemskheter.
    värme.

    (och tack för kommentarerna på min blogg)

  11. avgrundsdjup Says:

    Molly! Precis så var det – så som du skriver. Det fanns något förnedrande i hans beteende, jag kände mig bortvald, som att jag inte dög – inte var tillräckligt attraktiv. Och jag blev äcklad, exakt så.

    Hur man bemöter varandra sexuellt säger mycket om relationen, särskilt om lusten inte infinner sig – märker motparten, hur reagerar han – om han alls reagerar.

  12. Trassel Says:

    Igenkänningsfaktorn är skyhög. Och vad ont det gör.


Kommentera

