Jag hördes inte

”Det barn som gråter mest är inte alltid det som fick den hårdaste knuffen”.

(C. C Lewis)

Explore posts in the same categories: personligt

12 kommentarer på “Jag hördes inte”

  1. Ankan Says:

    Väcker tankar hos mig som t ex att det spelar ingen roll hur hård knuff som UTDELADES, det är hur mottagaren UPPLEVDE det som är viktigt. Och meningen får en annan innebörd om man byter ut ”mest” mot ”högst”, alltså: ”Det barn som gråter högst..”

  2. Hosanna Says:

    Ser att vi har samma bok att referera ur. Barn bär på många visdomar.

  3. Pifflan Says:

    kan hålla med om det och förstår det….

  4. avgrundsdjup Says:

    Ankan!
    Dels så som du skriver – att det som avgör är hur mottagaren upplever det som sker. Men också att omgivningen kanske inte reagerar för att den inte hör – för att det inte finns något att höra, om man har tystnat. Om man fortfarande orkar skrika och gråta kanske man mår bättre…

  5. avgrundsdjup Says:

    Hosanna! Nej, vilken bok menar du – nyfiken. Hos mig härstammar citatet bara ur en anteckningsbok, kände att det passade nu och här. Varifrån jag fick det ursprungligen vet jag inte längre.

  6. avgrundsdjup Says:

    Hosanna! Nej, vilken bok menar du – nyfiken. Hos mig härstammar citatet bara ur en anteckningsbok, kände att det passade nu och här. Varifrån jag fick det ursprungligen vet jag inte längre.

  7. Lilltanten Says:

    Mycket träffande citat! Jag hoppas att helgen känns behaglig. Ha det gott!

  8. Hosanna Says:

    ”Allt viktigt i livet har jag lärt mig av mina barn” (2000) Cynthia Copeland Lewis.
    ISBN 91-89250-42-7

    ”Om du inte hittar en väg genom folkhopen – gör en”.

    ”En sparad krona är inte lika mycket värd som en väl använd”.

    ”Att man har cowboystövlar betyder inte att man kan rida”.

    ”Varje bloma har sin egen doft”.

    ”OM du vill att någon ska lyssna till vad du säger – viska”.

    …och många, många fler… 🙂

  9. BJ Says:

    Ja så är det nog.
    Jag sa inte mycket till vuxna överhuvudtaget.

  10. avgrundsdjup Says:

    Lilltanten! Tack det samma – hoppas du hade en bra helg, Och att den som just har börjat också blir fin.

  11. avgrundsdjup Says:

    BJ! Det är ju just det som är så skrämmande – var fanns de vuxna? Var fanns någon som var beredd att lyssna? Och se? Är det de erfarenheterna som ger ensamhetskänslan idag, bristen på tillit och förtroende för andra?


Kommentera

