Tankar från terapin

Var hos terapeuten idag. Ibland når jag nya insikter där – som idag. Jag har helt omärkligt ändrat fokus från att vara så rädd för att misslyckas, för andras dom och konsekvenserna av att inte prestera att jag ofta hittat ursäkter och undanflykter för att inte ens behöva försöka – skjutit upp, undvikit. Någonstans på vägen började jag vidga synfältet och våga titta på alternativen – vad händer om jag inte lyckas? Oftast går världen inte under – jag vet att det låter otroligt, men jag har kommit på att det faktiskt förhåller sig så… Jag har börjat våga se även de negativa konsekvenserna som en möjlig början på en annan väg. Och kan därmed fokusera på uppgifterna har jag framför mig istället för att gräva ner mig i de teoretiska följderna av att inte klara av det jag åtar mig.

Det kanske låter pretentiöst, men för mig är det stort att upptäcka att jag vågar.

Explore posts in the same categories: personligt

10 kommentarer på “Tankar från terapin”

  1. Soldotter Says:

    Det ÄR stort!
    Jag vet inte om jag upprepar mig men jag har alltid haft stort kontrollbehov, ett sätt att hålla ihop tillvaron.
    Så var jag gift med W som jag beslutade mig för att släppa många saker till.
    Han gjorde en mängd tokiga saker, rent katastrofala beslut ibland faktiskt.
    Men istället för att ångra mig alldeles otroligt vilket hade varit likt mig så kom jag till den insikten att ”Jaha, jag lät honom bestämma, det gick galet och… jag står fortfarande på benen, huset trillade inte ihop för det!”
    Det var faktiskt skönt att inse att det gick att misslyckas och ändå var allt okej.
    Nyttigt för ett kontrollfreak.
    Lite grand av samma insikt som du nu fått.
    Qram

  2. avgrundsdjup Says:

    Soldotter! Det var modigt gjort – att släppa saker och ansvar till W. Men vågar du misslyckas själv? Jag undrar eftersom jag – i min nuvarande relation – kan släppa ansvar och låta Honom göra som han finner för gott, oavsett resultat, men samtidigt känner att det ju inte är mitt ansvar = alltså inte mitt misslyckande om det går snett = inte så allvarligt.

  3. Jerry Says:

    Klokt och det ger mig själv tankar framåt.

  4. avgrundsdjup Says:

    Jerry! Roligt om du hittar något i mina tankar som du kan ta till vara på!

  5. avgrundsdjup Says:

    Hosanna! Tack! Som jag sagt förut, i kommentar till mitt förra inlägg, känns det viktigt att få ”kvitto” på det jag tänker och skriver – att någon förstår och också förmå se att det – som i det här fallet – är stort. Jag hoppas att jag så småningom blir mindre beroende av det och vågar lita på mitt eget omdöme, men för att nå dit måste jag komma till rätta med min starka förlusträdsla – den hindrar mig från att säga rakt ut vad jag tänker och tycker och från att gå mer på vad som är bra för mig själv. Tills dess ägnar jag mig åt att förstå ihjäl mig på alla andra i min omgivning…

  6. pifflan Says:

    inte pretansiöst, bara fantastiskt bra! 🙂

  7. avgrundsdjup Says:

    Pifflan! Tack, vad glad jag blir – jag har så lätt att uppleva det som att jag är pretentiös eller tar ut svängarna för mycket när jag kommit till någon insikt, lite som att det väl ändå är självklart för alla andra och så kommer jag här och säger sånt som alla andra vet, slår in öppna dörrar…

  8. Mona Says:

    Märkligt. För mig har det nog varit så att de negativa sakerna är de som har givit mig mest av förändring och utveckling. De positiva har bara gjort att jag har tänkt att: ”Jaha, det var som jag trodde.” Jag har glatt mig men jag har inte utvecklats av dem medan de negativa fått mig att tänka efter.

  9. avgrundsdjup Says:

    Mona! Jag tror inte att det ena utesluter det andra – jag har haft väldigt jobbigt med det här och arbetat med det – det märkliga är bara att jag plötsligt når insikten att en förändring har inträtt. Men det är väl som när man har fysiskt ont – när smärtan plötsligt är borta kan man nästan aldrig säga när den försvann – det gick gradvis och plötsligt inser man att man är kvitt den. Så det här är väl samma sak som du skriver – en negativ sak som har givit mig insikter och framkallat en förändring.


Kommentera

