Och så ångest

Känslan kommer krypande, jag kan riktigt känna hur den kommer, ångesten.

Ett stilla pirr i magen som arbetar sig upp i bröstet och knyter ihop mellangärdet – ökar, ökar, ökar. Drar ett djupt andetag för att tillfälligt lindra, för att få luft.

Så välbekant. Så ovälkommet.

Explore posts in the same categories: ångest, personligt

4 kommentarer på “Och så ångest”

  1. Jerry Says:

    Kämpa inte emot, låt det komma. För det är inget farligt och något man måste med alla medel få bort. Den ”insikten” har livet lärt mig… numera så pratar jag med herr Ågren och frågan om syftet och då brukar han allt som oftast försvinna ganska fort. Inte alltid, men väldigt ofta vilket gör att jag försöker peppa andra att inte ”ge vika” för sin ångest.

    Jag kan ju bara prata för mig själv nu, men för mig så har det faktiskt fungerat…

  2. Hosanna Says:

    Fortsätt att andas…

  3. avgrundsdjup Says:

    Jerry! Bäst tycker jag att det fungerar att försöka hålla en intellektuell skärpa som gör att ångesten håller sig på mattan, utan att för den skull förneka den – faktiskt inte den motsägelse det först kan låta som. Men är man – som jag idag – trött är det nära nog omöljigt. Och då gör jag som du – släpper fram ångesten. Men den håller sig kvar ett tag och det är förlamnade och frustrerande.

  4. avgrundsdjup Says:

    Hosanna! Jo – det är ju just det. Andas. Och andas. Och försöka fokusera på något annat – om man inte kan nå det som skapar ångest och kan lösa det förstås, det vore naturligtvis långt mycket bättre. Tyvärr tror jag att jag har ångest av en mer existensiell natur just nu, för att jag har gjort för mycket och är skör och sliten. Svårt att lösa på ett ögonblick… Men andas är bra.


Kommentera

