När ‘förut’ och ‘nu’ smälter ihop

Jag har tidigare varit inne på min förlusångest, min rädsla för att bli lämnad. Idag grep den tag i mig med garden nere. Det behövs så lite, särskilt när Han lämnar för flera dagar. Idag gick han upp innan klockan hade ringt istället för att ligga kvar och prata en stund som vi annars alltid gör. Det räckte för att jag skulle känna mig avvisad, lämnad.

Det är som att trycka på en knapp, för att använda en sliten analogi, tårarna och känslorna stormar in, ohejdbara. I det ögonblicket är jag känslomässigt övertygad om att han tänker lämna mig – att det bara är en fråga om minuter och sekunder. Alltså är det bättre att få det undanstökat – ungefär som ett tandläkarbesök, inget att vänta på. Och ångesten blir så stark att det enda som skulle kunna lindra den är om han verkligen sa att han går för att inte komma tillbaka. I det ögonblicket är det vad jag mest av allt vill höra och samtidigt är allra mest rädd för att han ska säga.  

Han förmår hålla mig kvar så länge han är i rummet, så länge han pratar med mig och är tydlig med att han finns. Sedan glider jag iväg, in i mig själv. Hör honom men behöver inte svara. Kan stanna där djupt inne och långt borta.  

Precis så ensam som jag är. 

Idag gick han medan jag fortfarande var ledsen och min ångest släpper inte taget. Späds tvärtom på av att jag har varit jobbig och gjort något som kunde ha varit en bra morgon till en katastrof. I min värld. I hans var det bara brus.

Explore posts in the same categories: ångest

Etiketter: , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

5 kommentarer på “När ‘förut’ och ‘nu’ smälter ihop”

  1. ami Says:

    hej! så där har jag det också ibland. Var dag behöver erövras på nytt. Rädslan att inte vara älskad. Levde länge i ett tryggt förhållande. Då slapp jag den. Men det förhållandet saknade en sexuell tillfredsställelse. Så till slut sprack det. Nu har jag ett förhållande med sexuell, intellektuell funktion som fungerar bra. Men tryggheten havererar, tilliten sviktar. Beror det på mig och mitt bagage? Beror det på min partners beteende? Något svar har jag inte – än. Ge inte upp, min vän. Så länge det finns liv finns det hopp.

  2. Hosanna Says:

    Att det bara var brus i hans värld innebär inte att du inte får lov att känna att det är katastrof i din. Lider han inte med dig? Bär han inte dina bördor?

  3. avgrundsdjup Says:

    Ami! Känner igen det du beskriver, men ska det behöva vara oförenligt – går det inte att ha både en fungerande, givand relation och trygghet? Eller så kopplas förlusträdslan på först när det signalerars fara, dvs när relationen är tillräckligt bra. Det är förmodligen lättare att känna sig lugn om inte så mycket står på spel.

  4. avgrundsdjup Says:

    Hosanna! Jo, jag tror att han förstår mer än de flesta. Att det bara var brus i hans värld är tvärtom bra – i betydelsen att han finns kvar trots att jag beter mig ”så här”, att han inte springer bara för att det blir lite fel. Och jag har inget problem med att jag känner annorlunda – om jag kunde stå för det, om det gällde något som jag tycker är ok. Men som det är nu lider jag så enormt av att det blir så här ”fel”. Jag inser att det här handlar om något annat än dagens händelse, att det säger mer om hur det VAR än hur det ÄR och kanske är det just det som gör mig så frustrerad och ångestfylld – vore det något här och nu vore det lättare att påverka och åtgärda. Jag har jobbat så länge med mig själv och känner mig bara uppgiven just nu. Ledsen och helt slut.

  5. Pifflan Says:

    jag känner igen mig. jag är likadan. Nu har jag bara blivit så trött av att stå fast vid mitt beslut, av att hoppas, av att bli på nytt och på nytt avisad, av att älska, men inte få känna det.
    Jag är så trött och ledsen, men det som håller mig uppe är att jag vet att det blir bättre och jag förtjänar bättre.
    Kram!


Kommentera

