Terapeuten

I morgon ska jag till min terapeut. Eller rättare sagt i morgon har jag tid hos min terapeut. För jag vet inte om jag tänker gå.

Jag tror inte att jag orkar och inte att jag vill.

Känner mig fortfarande kränkt – eller förrådd. Vet inte om jag kan förklara det här riktigt: Jag har anförtrott mig åt henne utan förbehåll och utan att redigera och nu använder hon det emot mig. Det är så det känns. Jag sa stopp och hon fortsatte ändå.

Det är så illa att jag till och med har funderat över möjligheten att hon gjort det här med beräkning – kan det ingå i terapin, som någon slags frigörelseprocess eller konfrontationsteknik? Jag har ingen aning, men det som hände känns alltför absurt för att bara vara okunskap från hennes sida eller en tillfällighet. Så förmodligen är det just det – en tillfällighet och att hon inte vet bättre.

Och det gör mig illa.

Explore posts in the same categories: terapi

8 kommentarer på “Terapeuten”

  1. Soldotter Says:

    Jag förstår det…
    Jobbigt.
    Är du stark nog så konfrontera henne.
    Qram

  2. avgrundsdjup Says:

    Soldotter!
    Stark nog. Jag vet inte om det handlar om det. Vågar jag inte eller orkar jag inte eller vill jag inte? Så himla svårt att veta. Jag känner mig sviken och kränkt – vart går man därifrån, förutom skilda vägar?

  3. Hosanna Says:

    Inte helt osannolikt att det är en del av frigörelsearbetet hon banar väg för. Gå dit och se hur hon tänkt sig sista mötet. Kanske är tanken att du ska resa dig upp och säga att du inte behöver henne. Det skulle ju onekligen göra situationen lättare för henne.

  4. avgrundsdjup Says:

    Hosanna! OM det är så vill jag inte vara en bricka i det spelet. Jag kan snarare köpa att hon gick för långt och gjorde ett misstag, men jag vill inte bli manipulerad.

  5. Hosanna Says:

    Jo, fast jag tänker mig mer att du går dit och agerar på ett helt annat sätt än hon försökt manipulera fram. Snacka om seger!

  6. avgrundsdjup Says:

    Jag vet inte. Jag tror inte att jag går dit i morgon. Det är för mycket som svajar just nu. Och det som gör mig lite ledsen är att tjafset hos terapeuten satte igång mycket – det blev den där berömda droppen. Hon borde ha känt det, tycker jag. Gjorde hon det och ändå agerade som hon gjorde borde hon få underkänt på sin utbildning.

    Jag har liksom helt tappat lusten för terapin, det känns som om hon drog undan mattan och jag har inte ens hunnit dunsa i golvet och få ont i baken ännu. Jag behöver åtminstone få landa och se hur ont det gjorde innan jag går dit. Eller nåt.

    Vad tror du om att skriva till henne och försöka förklara hur jag upplevde hennes agerande och även ta med min misstanke att hon försöker skapa ett avslut på det här sättet?

  7. Hosanna Says:

    Absolut! Du är kunden och kunden har alltid rätt att framföra sin åsikt. Skriv det du känner och förvänta dig feedback.

  8. avgrundsdjup Says:

    Hosanna!
    Jag ska fundera över natten och se hur det känns i morgon. Förmodligen går jag inte dit den här veckan. Efter dagens bravader på jobbet känns det som ett par steg att gå dit också…


Kommentera

