Brev från terapeuten

”Jag saknade dig i fredags. Vill påminna om vårt bokade möte.”

Inget mer.

Explore posts in the same categories: personligt

10 kommentarer på “Brev från terapeuten”

  1. Maria Says:

    Jag har funderat lite? Vad är det för terapeut som skriver brev, som du kan skicka sms till utanför terapitid och som du kan maila till? En terapeut har man kontakt med under 40 min och ringer du och avbokar ska det inte komma ett mess som visar att hon saknar dig. Det är inte professionellt för 5 öre att ha kontakt utanför terapitid på detta sätt. Jag hade en som var skadlig för mig i det långa loppet och hon bröt just detta med att hålla sig (och låta mig hålla mig till) terapitid. Hon bjöd ut mig på fika och gav min presenter på min födelsedag. AJ, big no bo..

  2. Hosanna Says:

    Pissigt blir min enkla bedömning.

  3. Sarah Says:

    Men… du hörde ju av dig och talade om att du inte orkade/ville komma ju!? Grrr. 😦

  4. avgrundsdjup Says:

    Maria! Jag uppfattade nog inte brevet från terapeuten som särskilt personligt – snarare långt därifrån. Kort och koncist och snarare distanstagande, konstaterande att jag inte var där och lite strängt påpekande att jag har en tid att passa.

    Mitt sms besvarades aldrig. Och där var väl i så fall övertrampet från min sida – jag har mobilnumret, eftersom hon använder det för att säga återbud om hon inte kan, men har varken fått tillåtelse eller förbud att använda det.

    Jag är lite ambivalent till vad du skriver om att man har kontakt med terapeuten i 40 minuter och sedan inget mer. Att – som du beskriver – gratulera på födelsedagar och gå och fika tillsammans låter way over the line, men det min terapeut gör känns åt andra hållet. Tidigare har hon ringt och kollat vad som hänt om jag har uteblivit – något som jag tycker har plats i hennes yrkesroll. Att hon inte gjorde det denna gång tycker jag är ett klart avståndstagande och en markering från hennes sida.

    Så jag vet inte.

  5. avgrundsdjup Says:

    Hosanna! Jag instämmer förvisso, men kan du utveckla hur du tänker – vad är det du reagerar på? Pissigt i den betydelsen som Maria (ovan) skriver, eller av den anledning som jag känner – att hon avsäger sig sitt ansvar eller vad det nu är jag känner…?

  6. avgrundsdjup Says:

    Sarah! Ja, jag vet inte heller. Jag tolkar hennes brev som ett konstaterande att jag uteblev. Och – välvilligt tolkat – att hon uppmuntrar mig att komma nästa gång? Jag vet inte.

  7. Hosanna Says:

    *hehe* Ibland springer fingrarna lika snabbt över tangentbordet som mina flyktiga tankar försvinner…

    Terapeutens sätt att bemöta dig var pissigt. Inte bara pissigt utan fegt, opersonligt och eftersom hon bör känna dig vid det här laget, gansak så grymt.

    Det är hennes ansvar att ta reda på varför du inte kan och vill komma. Min terapeut skulle aldrig tvekat att höra av sig för att kolla läget om jag hade messat henne.

    Och vad gäller Marias kommentar så kan jag inte alls hålla med. Professionalitet är för mig inte ett avståndstagande och ett ständigt tittande på klockan utan ett aktivt ansvar för den individ man tränger in på djupet i. SMS, mail och brev är ypperliga former att hålla kontakt på om patienten inte tar avstånd ifrån det. 🙂

  8. Maria Says:

    Varför ska din terapeut ring och kolla om du uteblivit?
    Din tandläkare, din läkare eller frisör ringer inte och frågar varför du inte kommit om du avbokat så varför ska en teraput göra det? Det blir för mycket barn-vuxenroll där barnet rymmer och ser om någon ska sakna en och moder/vuxen ska leta och undra var barnet tog vägen. Då blir barnet lugnt, det är älskat, betydelsefullt eller viktigt.
    Det faller inte inom ramen för en proffsig teapeut som behandlar vuxna människor.

    Du är en vuxen människa och ni har bokade tider och avbokar du är det din orsak, ditt ansvar och terapeuten ska inte dra i en elller hänga efter på ett mer personligt plan. Hon ska också lita på att ni har en bokad tid utan att påminna för ni vet bägge två vad ni kommit överrens om. Där gjorde hon fel som hörd av sig till dig och påminde. Undrar terapeuten varför du inte kommit så kan hon fråga vad som hänt nästa avtalade tid eller så väntar hon på att du ska ta upp varför du avbokat.

    Detta är viktiga etiska regler att hålla sig till för att inte spela upp saker i terapin som man upprepat förr i onödan. Hon är din terapeut och finns för dig de minuterna du betalar för hennes tjänster, däremellan bär du själv tills nästa möte och detta innebär inte att det är känslolöst och dålig terapi utan hjärta. Ramar, struktur och gränser för din och hennes trygghet för annars kan man lätt glida runt i gränserna och man funderar på varför hon ringde/inte ringde, vad hon sa, vad hon inte sa osv.
    Det handlar inte om feghet om en terapeut inte hör av sig om något avbokar. Det handlar om att lita på att klienten är vuxen och har en giltig orsak och är det några problem så tar man upp det under nästa terapitillfälle. Inte via Sms, mail eller brev. Man har inte ett sånt ”personligt” förhållande med sin terapeut, det räcker med den tiden man sitter mitt emot varandra och pratar för att göra framsteg och utvecklas. Man får inte glömma att terapeuten är någon som har samtal som jobb och alla annan kommunikation är lätt att missuppfatta när man inte ser varann. (ex sms, mail osv)

    Det här har jag fått höra från flera psykologer när jag diskutterat min förra terapeut som gick över gränsen och nu kan jag förstå hur detta är mer vettigt än att ha en för ”nära” relation där gränserna flyter från en gång till en annan.
    *puh, långt det här* 🙂

  9. avgrundsdjup Says:

    Hosanna! Jag tänker som du här och uppfattar det inte som ett övertramp att ta kontakt utanför terapitiden – om det sker för att följa upp exempelvis ett uteblivet besök. Tvärtom tycker jag att det ingår i det ansvar man har som terapeut. Jag har svårt att likna en terapi vid andra tjänster man köper – ansvaret måste sträcka sig längre än så. Jag tycker också att du har en viktig poäng i det du skriver angående sms och email – att det bör få vara något i så fall patienten tar avstånd ifrån. Sedan är det klart att man måste bedöma från fall till fall – om patienten (eller terapeuten för den delen) försöker avhandla privata angelägenheter utanför terapitid är det inte ok, men det är ju inte det jag behandlar här.

  10. avgrundsdjup Says:

    Maria! Jag kan inte hålla med. Jo, jag håller med om att det inte får bli en privat kontakt där man ringer hur som helst, bara för att man har lust. Och jag vill inte heller att min terapeut ska ringa som kontrollfunktion. Men i det här fallet handlar det inte om att jag ”rymmer” och att hon ska kolla vart jag tog vägen, utan om att hon agerade på ett sätt som hon märkte att jag ogillade och reagerade på och tog avstånd ifrån. Jag var affekterad av hennes agerande redan under vårt möte och jag uttryckte det tydligt. Då anser jag att hon har ett ansvar att stå upp för sitt agerande, vilket jag inte tycker att hon gör.

    Jag tror inte på rigida regler om vad som är rätt och fel, utan på att man behöver kunna vara flexibel och se till en viss situation och en viss människa och handla därifrån. Jag tror inte heller att en vuxen relation förutsätter att man blir distanserad. Och jag tycker att professionalism innebär att man ständigt omprövar nya situationer och är lyhörd för behov. Men som sagt framför allt att man tar ansvar för sitt agerande och för hur det påverkar motparten.


Kommentera

