AMOR FATI

‘The love for our destiny’

Hittade detta citat på Efva Attlings hemsida. Klokt och bra. Inte för att jag tror så mycket på ödet som makt i våra liv, men tänker ändå att det inte är så stor mening att kämpa emot det som händer – om vi inte kan påverka det. Något om att försonas och förlikas med livet.

Explore posts in the same categories: citat

6 kommentarer på “AMOR FATI”

  1. Jerry Says:

    Intressanta ord. Det klart att man skall ”kämpa emot” om hjärtat ens säger något annat. Jag tror ju att vi själva kan påverka mer än vi tror, men att det finns ”livsstolpar” som vi inte ”kommer ifrån”… svårt att förklara hur jag ser på detta, men du kanske menar samma fast med andra ord?

  2. Hosanna Says:

    Lite länkar som kanske kan vara till hjälp?
    Själv fick jag hjälp av en frivilligförening i Göteborg, eller nåja, skulle ha fått om inte hotbilden varit så stark. Men det var många år sedan nu.

    http://www.makalosa.org/Innehall/OmOrganisationen/Verksamhet/familjenatverk.html

    http://www.volontarbyran.org/

  3. ami Says:

    ja, varför ödsla energi på sådant vi inte tror leder nånvart. Men ibland är sådana mönster svåra att bryta. Vad vi kan påverka? Ja, det finns väl ingen absolut sanning där. Skulle gärna vilja veta. Vad tror du att du kan påverka/inte kan påverka i ditt liv. Gjorde en snabb inventering i mitt eget liv. Kan påverka: barnens väl o ve, mitt eget väl o ve, mammas…, nya vännens…., ex-mannen….jordens fortlevnad….I vissa fall har jag stor påverkan i andra fall ytterst liten, men ändå. Mitt bidrag gör skillnad. Vad kan jag inte påverka: ungefär samma saker…skumt kanske men vi lever ju i stora sammanhang där olika saker påverkar varandra ständigt. Det kan vi ju vara säkra på om något. Allt är i ständig förändring. Både skönt o jobbigt.

  4. avgrundsdjup Says:

    Jerry! Jag tror vi menar samma sak ungefär. Givetvis ska vi påverka och inte bara ”go with the flow” där vi kan avgöra och välja väg, men ibland händer saker som står utanför vår makt. Det är då det är en gåva att kunna acceptera och förlika sig – och kanske till och med uppskatta det som händer.

  5. avgrundsdjup Says:

    Hosanna! TACK! Jag ska gå in på länkarna så snart livet är lite lugnare.

  6. avgrundsdjup Says:

    ami! Livet är fullt av saker jag kan påverka – och sånt jag inte kan påverka. Det svåra är att släppa taget om de sistnämnda och acceptera, ta saker för vad de är. Som min mamma. Det skulle vara lättare om jag inte vore i den beroendeställning jag är. Något som är svårt och som skapar komplexitet i våra liv är de ständiga prioriteringar vi tvingas göra för att få ihop alla sammanhang vi förväntas agera i – ofta samtidigt. Här kan vi naturligtvis i en viss utsträckning påverka, men ändå inte…


Kommentera

