På förekommen anledning

Jag tänkte slå in ett par öppna dörrar – eller rättare  sagt, dörrar som jag trodde var öppna. Under de senaste dagarna har jag – för första gången valt att inte publicera en kommentar. Inte av rädsla, utan för att den – i mina ögon – ger en fullständigt missvisande bild.

En (anonym) läsare skrev att jag är patetisk och svag och undrar hur jag kan fungera socialt bland folk. I och för sig har var och en rätt till sin egen uppfattning och lika i och för sig kan jag känna mig just svag och kanske även patetisk ibland. Med betoning på känna –  det här är inte den bild jag förmedlar till min omgivning. Jag känner inte något behov att gå i försvarsställning eller svaromål här (vilket jag överraskas positivt av – för inte så länge sedan hade den här typen av kommentar väckt just detta), men jag tycker ändå att det är viktigt att få upprepa att mycket av det jag skriver här är tankar, rädslor, reaktioner och att mycket handlar om hur det en gång var. Inte nödvändigtvis längre är.

När någon kritiserar och agerar nedlåtande speglar det ofta de egna tillkortakommandena.

Explore posts in the same categories: personligt

4 kommentarer på “På förekommen anledning”

  1. Hosanna Says:

    ”När någon kritiserar och agerar nedlåtande speglar det ofta de egna tillkortakommandena”.

    Ett mycket klokt inlägg och bra formuleringar. Att komma med saklig och omsorgsfullt skriven kritik eller funderingar är en sak men att anonymt trampa ner någon i skosulan är vidrigt. Det du skriver berör så… tack…

  2. Judith45 Says:

    Håller med ovanstående Hosannas ord och ditt eget citat: ”När någon kritiserar och agerar nedlåtande speglar det ofta de egna tillkortakommandena.”

    Det är precis så det är och inget att bry sig om. Det är den människan som själv bör ta en djup titt in i sitt eget inre och fundera på varför hon/han reagerar så starkt på det du skriver. Fortsätt skriv. Om det DU känner du behöver och vill skriva om oavsett om det är du nu eller då.

  3. avgrundsdjup Says:

    Hosanna! Tack – jag är glad att du läser och kommenterar!

  4. zelda Says:

    Otroligt vidrig kommentar. Vad får man ens ut av att trycka ner en människa på det sättet? Tycker ändå att du hanterar kommentaren väldigt sansat och fantastiskt bra, själv hade jag nog blivit eld och lågor eller helt knäckt och försvunnit från internet under obestämd tid.
    Men precis som du själv skriver, så projicerar antagligen personen sitt eget självhat mot dig. Känslor som denne också känner, men inte vill veta av.


Kommentera

