Förändring

Jag tror att jag är förändringströg – eller i alla fall mitt känsloliv. Det är förenat med obehag att resa – ändå älskar jag att just resa och se nya sammanhang och miljöer. Det handlar inte bara om det okända – jag tycker att det är illa nog att åka till landet, som är så välbekant. När jag väl är framme är allt bra och hemresan är inte svår. Men utresan – hur kort den än är – väcker en önskan att ställa in och stanna hemma, dra täcket över huvudet. Som idag. Vi åker till landet i kväll och jag har bara ångest. Inte tvärångest, men dock.

Det här tål att grävas i. Djupt.

Explore posts in the same categories: personligt

4 kommentarer på “Förändring”

  1. Hosanna Says:

    Det där är ngt jag också funderat över för jag har också svårt för miljöförändringar. Kan det vara så att en del av oss söker tryggheten när ångesten är en del av livet och andra söker spänningen och det förbehållslösa just för att springa ifrån sin ångest. Alltså två sätt att möta ett likartat problem. Hmmm… det här blev rörigt… men just nu kan jag nog inte få till något bättre… jag är rörig 😉

  2. blomman Says:

    Det är nog ganska vanligt att vi är oroliga innan vi ger oss iväg på en resa, även om det bara är en kort en ut till landet :-). Kanske är det förenat med tanken ”tänk om jag aldrig kommer tillbaka mer” eller ”tänk om jag saknar något borta som jag har hemma”. Hänger ihop med trygghetskänsla, tror jag. En kollega till mig storstädar alltid hemma hos sig innan hon reser just för att det inte ska bli rörigt för dem som måste ta hand om allting utifall att det skulle hända henne något på resan.

    Jag fick med mig något liknande från min mamma under barndomen. Vi har alltid rest jättemycket och det var en pärs varje gång vi skulle iväg, hur stressigt som helst. Men själv har jag försökt träna bort resestressen med hjälp av mental träning, komma på mig själv i skeendet och ändra inställning, samt genom att göra förberedelserna så enkla som möjligt.

    Så ta det lugnt, du är helt normal 🙂

  3. Annica Says:

    Alla förändringar kan vara jobbiga även om de är goda….

  4. ami Says:

    Också jag känner igen mig. Inte bara reseångest utan t ex högtids- och besöksångest. Och det Blomman säger om att det hänger ihom med programmeringen i barndomen att det var bråttom, bråttom, man räckte inte riktigt till, man var i vägen, vad förväntas av mig, kommer jag ihåg allt nu, duger jag?, duger mitt hem?, kommer alla få trevligt?….blä, blä. Och så pappa oftast dyngrak och helt otillräknelig i uppståndelsen. eller värre; aggressiv och elak. Inte undra på att man är lite labil. Denna jul är det bara jag, barnen och exet. Inga stress-påslag där. Har inte ens fått upp julstjärna eller adventsstakar än. Men det kommer.


Kommentera

