Sonens ”kompis”

Sonens ”bästa kompis”, hon som ger verbala tjuvnyp och ändå vill följa med hem till oss, har givit mig huvudbry de senaste gångerna hon var hemma hos oss – särskilt så här efteråt och med facit i hand. Hon ville till varje pris komma hem till sonen, men var irriterad på honom när hon väl var här, tyckte att det var roligare att leka med hans storasyster. Som i sin tur är omhändertagande och tycker att det är lite mysigt med en liten tjej som vill leka med dockor.

När hon blev hämtad senaste gången grät hon och ville att jag skulle bära henne, ville inte gå hem. Fogade sig dock snabbt och försvann med sin pappa. För att få en veckas förbud att komma hem till oss för att hon ”burit sig åt” vid hämtningen.

Flera gånger tidigare har hon sagt att hon tycker att det är dumt att hon inte får bo hos oss, att det är så bra här. Jag har inte fäst någon större vikt vid det, mest tänkt att det är sånt barn kanske säger – gräset är ju som bekant av annan kulör borta än hemma… Men nu vet jag inte. Det känns lite underligt med en unge som vill följa med hem utan att vilja leka med sin klasskompis?

Explore posts in the same categories: personligt

7 kommentarer på “Sonens ”kompis””

  1. Hosanna Says:

    Det finns många barn som vill insupa atmosfären hos andra familjer och umgås med de vuxna och känna trygghet och glädje… men det blir ju tufft för sonen om han tror att hon komemr för hans skull…

  2. avgrundsdjup Says:

    Hosanna!

    Ja, det är ju just det – han upplever en frustration när hon kommer under förevändningen att de ska leka och det inte blir så. Och jag kan väl kanske förstå att kompisen gillar att vara hos oss – därmed inte sagt att jag vet något om hennes hemmiljö och hur hon har det (för det gör jag inte) – jag tror att hon känner ro här, men samtidigt har jag inte kraft och ork för alla vilsna själar. Det låter krasst, men just nu känner jag att jag måste klara min och mina barns vardag i första hand. Jag har henne jättegärna här i egenskap av lekkamrat, men att agera någon slags pseudo-stödfamilj för henne utan att ha det uppdraget… tja, jag vet inte… i alla fall inte på sonens bekostnad.

  3. Hosanna Says:

    Du resonerar klokt. Du har din familj att vårda och du ska absolut inte ta på dig mer än du klarar av…dessutom tror jag att du redan har gett henne vad hon behöver eftersom hon vill vara hos er…

  4. ami Says:

    Håller med ovannämnda. Funderar på de verbala tjuvnypen och om inte skolan gör något. Kanske kan du och någon av föräldrarna till flickan sitta ner och ta upp situationen. Med din sons godkännande förstås. Har provat det själv, lite motigt var det p g a mina egna hinder för att ta plats, men vid liten eftertanke gick det hindret ganska lätt att forcera. Sedan när vi väl satte oss ned var det skönt, pratade någon halvtimme, försökte vara konstruktiva, få de smås vänskap att utvecklas. För konflikter är oundvikliga i livet. Tror det är en mycket värdefull gåva till barnen om vi hjälper dem att hantera dem. Respektera både sig själva och den andre.

  5. avgrundsdjup Says:

    Hosanna! Men det är ju just det – hon vill vara hos oss. Och då känner jag ett ansvar att hon får vara det…. samtidigt som jag inser att det inte är möjligt om det inte motsvarar mina egna barns behov… Så svårt.

  6. avgrundsdjup Says:

    ami! Pratade med skolan idag också och de har inte sett det här – varken tjuvnypen eller sonens utanförskap. Det känns inte självklart att de har förmåga att hantera det som händer, men ett första steg är i alla fall att jag känner att de tar det på allvar och inte viftar bort de som något barnen själv ska lösa.

  7. ami Says:

    När du pratade med skolan, frågade du om de hade tagit upp det? Tror att det är bättre att ta upp lite och oftare än – en gång för alla. Skolan har ju mycket att stå i förstås – men ju enträgnare du efterlyser deras initiativ desto större chans att de hjälper. kram i skolavslutningstid


Kommentera

