Julen

Min jul är bra.

Trots magsjuka dagarna innan. Trots brevet från X:et. Trots att jag lämnade mamma att fira jul ensam – eller just därför.

Vi firar hos Hans familj – med syskon, syskonbarn, far-och morföräldrar. En sån där jul som jag aldrig hade som liten och fullständigt älskar.

Julgran. Julmiddagar i dagarna tre. Flera timmars julklappsutdelning. Jultomte. Smoking och fina klänningar. Ointressant skvaller vid middagsbordet. Intriger i grannskapet. Kortspel sent om natten. Dödströtta barn. Total snöbrist. Skogspromenader och leriga ungar. Eld i öppen spis. Dans kring granen. Ett vackert smycke i julklapp.

Alldeles, alldeles underbart.

Explore posts in the same categories: personligt

2 kommentarer på “Julen”

  1. Sanningenskonsekvenser Says:

    Underbart att höra att julen har varit bra 🙂
    God fortsättning och Gott nytt år.

  2. avgrundsdjup Says:

    Sanningenskonsekvenser! Tack! Det är underligt – eller också inte alls – men jag känner en aning dåligt samvete över att jag har det bra, att julen fick bli så där sagoboksbra…


Kommentera

