Hans ex

Hans ex tar plats, vill synas och bli förstådd, uppmärksammad. Och liden med. För hon är så drabbad. Hon beter sig illa och kräver att omgivningen ska förstå henne – hennes utfall beror ju på att hon har det jobbigt, att hon mår dåligt.
Det är en förklaring, men ingen ursäkt. 

Vi hamnar alla i situationer vi skulle välja bort om det vore möjligt. Och det må vara att vi inte alltid kan påverka de vändningar livet tar – än mindre gilla dem – men vi ansvarar för hur vi väljer att agera och förhålla oss.

Explore posts in the same categories: personligt

4 kommentarer på “Hans ex”

  1. Jerry Says:

    Jag läser och jag försöker ta in. Det är ju så. Vi har valen. Ingen annan.

  2. avgrundsdjup Says:

    Jerry! Just så – VI har valen. Och ansvaret. Det är frustrerande med människor som inte vill kännas vid varken val, möjligheter eller sitt eget ansvar. Så är Hans ex. Lismande gullig när det gagnar henne och under ytan en ständig aggression – farligt nära. Och aldrig någonsin att hon har ansvar för något som sker – hon är bara ett offer för omständigheterna… Förakt är det ord som bäst beskriver mina känslor för henne. Och jag vill inte förakta – alltså vill jag bara att hon är så perifer som det bara är möjligt.

  3. ami Says:

    Ja, visst har vi valen. Även om vi i stunder är övertygade om vi är hjälplösa och odugliga till mer än att guppa med dit ödet för oss. Val som att gå när vi inte behandlas väl – nåt att vara stolt över – ta ansvar för sitt. Val som att vrålskälla på lilla sonen för att tålamodet tryter för att kärleken är ett svin – nåt att skämmas över – släppa ansvaret för sitt. Val att säga till sig själv du är vuxen nu, du har talang, kunskaper, erfarenheter, friska barn, jobb, lägenhet, etc – du har mer verktyg än som krävs för att leva ett bra, ok liv, så släpp det som inte funkar o gå vidare – ta ansvar var det, ja. Krama lille sonen, torka hans tårar, lyssna på hans berättelse, dela en stund av livet med honom, tänka jag har allt jag behöver för att ge honom (och två brorsor) en jättebra start i livet. När jag höll på o städa’ och tjurade i vargtimmen i mörkret så hitta’ jag lite ljus i alla fall.

  4. Den där C Says:

    Klokt sagt! Håller helt med och känner igen att tvingas ta konsekvenserna för de försvar, hur berättigade de än är, för andra.


Kommentera

