Paus-ord

Näsan ovanför vattenytan.

Exmaken har – på eget bevåg och mot rådande avtal (med domslut) – reducerat underhållet.

Ångest.

Explore posts in the same categories: personligt

10 kommentarer på “Paus-ord”

  1. Hosanna Says:

    Oj. Skippar alla klyschor och bara stannar hos dig en stund…

  2. smyg Says:

    Aj! Kronofogden nästa? (för honom!)

    Hur går det med källaröjningen, förresten?

  3. Judith Says:

    Svårt hitta på något vettig säga…. Satans karl!

  4. avgrundsdjup Says:

    Smyg! Om det vore så lätt – advokaten – ny stämning – ny rättegång. Och allt i Landet-Långt-Borta. Yes Yes Yes!

    Och källaren känns inte lika viktig längre…

  5. avgrundsdjup Says:

    Judith! Tack för att du säger det – satans karl – själv känner jag mig bara tom.

  6. anonym just nu Says:

    Jag råkade ut för det själv, att min pappa vägrade betala underhåll för mig. Då var jag 16 och hur kul kändes det? Inte hade vi någon topprelation innan men det här gjorde definitivt inte att jag kände mig mer uppskattad. Riktigt korkat från hans sida också eftersom det bara var två år för honom kvar att betala tills jag fyllde 18. Han menade att han inte hade råd men det är bullshit, beloppet var ju anpassat efter hans situation.
    Min mamma gick till en advokat och till slut fick han punga ut med det där underhållet ändå. Om det finns domstolsbeslut på det är det svårt att komma undan, men framförallt jobbigt för alla inblandade att lägga tid och energi på sånt härl (Men din exmake verkar alltså inte bo i Sverige? Då är det såklart svårare. Jag trillade in här precis och har läst här nån gång förut men har inte följt med så länge att jag har koll på hur det ligger till)
    Jag har en ok relation med papsen idag. Jag förväntar mig ingenting och då är det ok. Men jag har en underbar mamma och det är jag enormt lycklig för!

  7. ms40plus Says:

    Det är inte ok. Men din ork krävs för att rätta till det. Är i samma läge. Jag ska hota. Men först samla ork.

  8. avgrundsdjup Says:

    Anonym! Ja, hur smart är det att som förälder sluta betala underhåll? Hur kan man undgå att reflektera över hur barnen uppfattar det? Det är ett stort svek att inte ens finnas ekonomiskt för sina barn – om man nu väljer att avstå från att dela deras vardag och liv, är det det minsta man kan förvänta sig. Kan man tycka.

    Som du mycket riktigt skriver befinner sig mitt ex utomlands, vilket gör allt mycket mer komplicerat och förmodligen också mer långdraget.

    Glad för din skull att du kan ha en relation till din pappa idag trots det som hänt – även om jag förstår att den inte är på högsta nivå – och framför allt att du har en bra mamma. Det är det jag är mest rädd för – att jag inte ska orka vara en bra mamma som en följd av alla ekonomiska och juridiska bekymmer.

  9. avgrundsdjup Says:

    ms40plus! Just så – jag måste också samla ork. Det som nästan är jobbigast är att jag gick igenom en rättegång för bara ett år sedan där underhåll osv fastställdes och det känns oändligt jobbigt att börja om – trodde ju att allt var över och hade börjat gå vidare. Som jag skriver i kommentaren ovan är jag så rädd för att det här ska gå ut över min kapacitet i relationen till barnen. Det är svårt att vara en glad och närvarande mamma när man har problem av den här digniteten på halsen.


Kommentera

