Begränsningar

Det är lätt att bli fartblind, att inte stanna upp och reflektera över det man har. Att ta gåvor för självklara. När jag bodde i Landet-Långt-Borta hade jag en oförskämt bra ekonomi – något som var bekvämt men aldrig blev ett självändamål, varför det inte heller var svårt att ge upp det för att få leva som jag vill och nå mina mål.

Det är inte alltid lätt, men hittills – tills barnens pappa bestämde sig för att han inte behövde betala underhåll längre – har det varit värt priset. På köpet vill jag tro att jag har fått en viss ödmjukhet, att jag inte tar allt för givet. Kanske var det just därför så jobbigt att mötas av den tanklöshet som lätt blir förhärskande när man inte behöver fundera över varje utgift:

I dotterns klass har ett par föräldrar bestämt att hela klassen ska göra en resa som avslutning på terminen. Utgift per familj ungefär 2000 kronor – piece of cake. Inte.

Jag föreslog – och erbjöd mig att arrangera – aktiviteter för att barnen ska dra in pengar. ”Åh, så jobbigt.” ” Då får vi ju offra en massa fritid.” Applåderna uteblev, kan vi lugnt konstatera. Alla kom överens om att det var ok att istället betala.

Jag tog mod till mig och berättade att min dotter i så fall inte kan följa med. För att jag inte har råd.

Pinsam tystnad.

Jag är lite kluven. Å ena sidan tycker jag att det var bra att jag sa ifrån – det ÄR faktiskt inte självklart att alla kan lägga ut pengar på skolaktiviteter (även om de – som i detta fall – var lagda på fritiden, på en söndag, för att kringgå reglerna som säger att föräldrar inte ska behöva lägga ut pengar för sånt som är relaterat till skolan). Å andra sidan känner jag mig misslyckad och mindre värd. Intellektuellt inser jag att det inte är så, men känslan, känslan, känslan…

Visst, det är upp till var och en om man följer med på en söndag. Men när nu alla mangrant följer med kommer dottern att vara den enda som på måndagen inte kan dela de andras erfarenheter och minnen.

Någon föreslog att klassen kunde betala för dottern, det skulle ju inte innebära så mycket om det delas på samtliga. Att de inte förstår! Alla måste få åka på lika villkor, det finns inte att hon ska åka med på nåder, på allmosor.

Så vi stannar hemma. Hon får väl vara ”sjuk” på måndagen, tills värsta eftersnacket har lagt sig.

Explore posts in the same categories: personligt

12 kommentarer på “Begränsningar”

  1. Mischy/Eva Says:

    Ska det kosta 2000:- för en dag ? Jesses Jag som tyckte det var tufft med grabbens hockeykostnad. Den var ju i allafall för ett år.
    Jag hade gjort som du sagt att jag inte hade råd. Inget fel med det. Jag tror flera av dom andra kanske tar tillfälliga lån för att det bara ska se bra ut.

    Varför vänder du dig inte till Försäkringskassan om underhållet ? Min syrra har ju ett taskigt förhållande till sitt X, hon låter underhållet gå genom dom.
    Hon slipper ha kontakt med X hon får pengen varje månad. Om han inte skulle kunna betala hamnar han i skuld till FK. Men hon får sin slant.
    Det är ju ett stort avbräck underhåll för 2 barn.
    Klart snubben ska pröjsa för sina ungar.


    Läs här


    Eller här

    Tog ut en bit text:

    Vem kan få underhållsstöd?

    Om den av er som ska betala underhållsbidrag till barnet

    * inte betalar något
    * betalar ett belopp som är lägre än 1 273 kronor per månad
    * inte på något annat sätt ser till att barnet får motsvarande underhåll

    kan den som bor med barnet ansöka om underhållsstöd. Anledningen till att barnet behöver stöd kan till exempel vara att ni inte kommit överens om något underhållsbidrag, eller att underhållet inte betalas i rätt tid.

  2. Redtopp Says:

    Heeej….*L*Vet inte riktigt hur jag hamnade här men jag gillar det jag ser!Ryyyser, när jag läser det här,brr!Har vi verkligen inte kommit längre???? Allmose-stadiet trodde jag var både dött och begravet men tydligen inte,sååå bra att du sa ifrån men det löser fortfarande inte problemet.2000kr är horribelt….jeesus,hur många kan hosta upp det bara ”så där” och vad gör de som har fler en ett barn????? Tar lån??????Nä fy farao,du o din dotter kan sträcka på er,DU gör helt rätt som inte ”köper” galenskapen men jag förstår att det är jättetufft med grupptrycket.JAG kallar det för kränkning i.o.m att du tvingas lägga privatlivet,(som bara angår DIG),på bordet.
    Stå på dig iaf.
    Hälsningar från sydväst!

  3. Hosanna Says:

    Så svårt. Men du gjorde rätt som sa ifrån. 2000 kronor hade inte vi, som tack och lov har pengar, heller lagt på en sådan sak. Det är inte rimligt och dessutom så ska skolan vara avgiftsfri och man får inte arrangera sådana resor om inte alla kan följa med på lika villkor.

  4. smyg Says:

    Jävlar, vilken stake det är i dig! Jag hade nog hållit klaffen, är jag rädd, och sjukanmält både söndagen och måndagen. Eller nåt.

  5. avgrundsdjup Says:

    Mischy/Eva!
    Underhållsbidrag i all ära, men barnens pappa är skyldig att betala ett högre underhåll – enligt domslut. Och då har jag ändå backat på det underhåll han enligt lag hade varit skyldig att betala även för mig eftersom jag var hemma med barnen under en lång tid och inte yrkesverksam (gäller även i Sverige, trots att många inte kommer i åtnjutande av det pga okunskap). Och eftersom det som sagt finns ett domslut på detta belopp har jag givit mig på den utbildning jag är inne på – i tron att de pengarna kommer in.

  6. avgrundsdjup Says:

    Redtopp! Avgiften avsåg att båda barnen följer med -det är ju en familjeresa… Men det gör inte beloppet mindre.

  7. avgrundsdjup Says:

    Smyg! Jag är fortfarande nöjd med att jag de facto sa ifrån. Även om pinsamhetsfaktorn inte är helt möjlig att ignorera.

  8. avgrundsdjup Says:

    Hosanna! Det är ju just det som är problemet – detta är något klassen gör på fritiden och på frivillig basis utan att blanda in skolan. Och var går då gränsen – får tre föräldrar resa bort tillsammans men inte fyra, eller fem – eller är det först när alla föräldrar är inblandade som det blir en skolresa – eller behöver skolpersonal vara med? De har bestämt sig för att det här är frikopplat från skolan och då är det inte mycket att göra – förutom att protestera.

  9. Judith Says:

    Det var allt hiskeligt mycket pengar för en enda dag. Jag tycker du var enormt modig som vågade ställa dig upp och säga du inte hade råd. Strongt.

  10. avgrundsdjup Says:

    Judith! Tack för dina ord. Och för att du tycker att det är modigt. Själv vet jag inte. Känner mig som ett ufo när jag träffar vissa av de andra föräldrarna vid hämtning/lämning – du vet, enligt mottot ”vad tänker de nu då?”, att de tycker att jag är besvärlig och konstig…

  11. Ingrid Says:

    Inget att skämmas för. Är höginkomsttagare, men skulle ändå reagera på 2000:-. Tycker ditt initativ att barnen skule jobba i hop pengar var bra. Annars tror de att pengar kommer från ett ”hål i väggen”, dvs Bankomaten….

  12. stina Says:

    Tycker det är väldigt bra gjort av dig som sa ifrån och att det snarare är pinsamt av de som kanske rynkade på näsan. Alla har faktiskt inte råd! Och det bör föräldrar i klassen ta hänsyn till. När jag skulle på klassresa så bestämde vi allesammans att alla har faktistk itne råd, och alla vågar inte säga det. Så därför samlar vi ihop pengar istället så ingen behöver känna sig mindre bra än den andra. Bra gjort att saäga från av dig! Det skulle många inte ha vågat! Så det var bra!


Kommentera

