Röd cykel

Det känns som att cykla på bomull!”

Asfalten var het och kändes nästan mjuk mot däcken. Första provturen med den nya – begagnade -cykeln.

”Bomull! Bomull!” ekade grannens tonåring. Gång på gång. Varje gång han gick förbi. ”Jag tror jag cyklar på bomull!” Sarkastisk. Ironisk.

Jag kände mig så oändligt förödmjukad. Idag förstår jag inte nödvändigtvis varför, men då var det stort.

Några år senare dog båda hans föräldrar. Utraderade av en banal olycka. En strömkabel rasade ner på deras tomt, kvinnan försökte lyfta bort den men ”fastnade” i strömkretsen. Mannen hastade till hjälp.

Det ena har inget med det andra att göra – bara två av de få minnen jag har från barndomen.

Explore posts in the same categories: personligt

6 kommentarer på “Röd cykel”

  1. Lilltanten Says:

    Livet har sitt märkliga sätt att tala om saker för oss, eller hur.

  2. Yenni Says:

    Du skriver fint. :o)

  3. Mischy/Eva Says:

    Önskar dig och barnen en riktigt fin Påsk.

    Kram

  4. smyg Says:

    Hur går det; med livet och så?

    Kram!

  5. Anna* Says:

    Det är knepigt hur minnen kan dyka upp ur ingenting. Ha en fortsatt fin vecka!

  6. avgrundsdjup Says:

    Smyg! Fint att se att du varit här – när jag inte var det. Livet… jag återkommer.


Kommentera

