Djuriskt.

Språket – välsignelse och tillika förbannelse. Det må vara att språket möjliggör – eller åtminstone underlättar – kommunikation, men även omvärldens dom.

Här har det djuren oändligt mycket enklare – de har inget språk och slipper få information om sig själv av omgivningen! Djur kan skapa sig en bild av omvärlden, men inte förmedla den till andra.

Lyckligt ovetande om sina tillkortakommanden, med andra ord.

Explore posts in the same categories: personligt

8 kommentarer på “Djuriskt.”

  1. smyg Says:

    Ovetande om allt möjligt, både på gott och ont, skulle jag vilja säga!

  2. Kerstin Says:

    Fast jag tror nog att djuren har ett slags språk. Kroppsspråk kanske?

  3. Malin Says:

    Tack för titten! 🙂 Energi vet jag inte riktigt om jag innehar för närvarande men jag kämpar i min avgrund så gott det går i alla fall och det är väl positivt…
    Dina rader här ovan är verkligen tänkvärda. Utan ord skulle inte så mycket sårande finnas i vår värld men samtidigt, utan ord hade jag själv aldrig överlevt. Ord har varit min räddning i livet många gånger.
    Du verkar ha en väldigt tänkvärd och intressant sida, jag lägger dig på favoriter 🙂
    Hoppas du inte har något emot det. Önskar dig samtidigt en trevlig helg. Kramar Malin

  4. Melissa Says:

    Så enkelt och stilrent formulerat, så riktigt och ärligt.

    Ja, språket och kommunikationen har många tillkortakommanden. Besök gärna min blogg och särskilt då inlägget Den omtalade snömamman… mitt försök till språklig och kommunikatär (finns ens det ordet, se redan utvecklat! ;.) utveckling…

    Tack för ditt fina inlägg!

  5. avgrundsdjup Says:

    Smyg, instämmer i att det är både på gott och ont, men håller fast vid vinklingen att djuren slipper andras dom. Och just det har jag svårt att se annat än gott i – eller vad tänker du? Det är intressant att vi människor – trots att vi har valet – så ofta dömer andra.

  6. avgrundsdjup Says:

    Kerstin. Roligt med så många nya läsare! Ett kroppsspråk är jag definivit med på att djuren har, även läten som varning etc. Men – som sagt – det är svårt för djur att ge information om andra. På sin höjd kan ett djur dra sig undan eller agera aggressivt mot ett annat djur av olika anledningar men människan kan dessutom fälla några nedvärderande kommentarer eller låta motparten veta vilken usel individ den är. Detta slipper djuren.

  7. avgrundsdjup Says:

    Malin, välkommen hit! Det du skriver är just det som är så fascinerande med ord: man kan inte leva med dem, inte heller utan dem… Hur som helst vore livet väldigt tråkigt utan vår verbala förmåga att kommunicera.

  8. avgrundsdjup Says:

    Melissa, roligt att du hittat hit – jag ska absolut besöka din sida.


Kommentera

