Varje beslut är rätt.

Jag försöker vila i förvissningen att de beslut jag har fattat tidigare har varit rätt – utifrån de förutsättningar jag hade då, utifrån de alternativ som stod till mitt förfogande.

Att jag sedan idag inte är stolt över allt jag har gjort är en annan sak och något jag får lära mig leva med – med utgångspunkt i ovanstående. Det som gör en skillnad är att jag har lärt mig något, att jag kan avstå från att agera på samma sätt idag.

När jag antydningsvis började förstå detta kunde jag fatta en rad beslut. Det var då jag lämnade mitt äktenskap i Landet Långt Borta. Det var då jag började leva mitt liv igen – mer än bara som passagerare. Och det var väl ungefär då jag gick in i väggen första gången…

Explore posts in the same categories: personligt

2 kommentarer på “Varje beslut är rätt.”

  1. Malin Says:

    vem vore du idag om du inte valt de vägar du valt?!
    dessa funderingar har spridits i min hjärna ett ex antal gånger.
    under de förutsättningar som finns just nu, just här väljer man det man tror är bästa valet. öppnar den dörr som känns mest exakt för närvarande. ingen kan veta i förväg att den vägen går åt ett helt annat håll än man trott.
    att stå vid ett vägskäl o välja rätta vägen… det är livets stora gåta.

    tycker du skriver helt fantastiskt bra. speciellt det här inlägget tilltalade mig otroligt.
    dina formuleringar o jämförelser är klockrena. jobbar du möjligtvis som kåsör någonstans? tycker mycket om att läsa det du skriver.

    önskar dig en lugn o avkopplande helg.
    kramar Malin

  2. avgrundsdjup Says:

    Malin, vad glad jag blir (och smickrad!) – tack för dina ord. Och givetvis har du rätt – den vi är idag är en konsekvens av våra val. På gott och på ont – för jag skulle ju vilja vara än mer genomtänkt och ha färre och mindre ”hang-ups”…


Kommentera

